Frøyland skule

Frøyland skule

Postadresse: , 4355 Kvernaland

Besøksadresse: Kråvegen 2, 4355

Telefon: 51 77 65 10

Kontaktperson: Astrid Judith Møller, 51776510, 48213806, astrid.judith.moller@time.kommune.no

Antall produksjoner: 4

  • Alle

Hvalagapet

Film, Trinn: 5-7
Hvalagapet tar utgangspunkt i tolv år gamle Rikkes første møte med kjærligheten. Det er mange ting hun gjerne vil si til Dani når de møtes i skolegården etter skoletid. Hun vil fortelle at hun tenker på ham mer enn de andre guttene i klassen. Hun synes at han er søt, og at de kanskje kan bli mer enn bare venner? Det er rart hvordan ting blir; Hun sitter bakpå sykkelen, de leker i lyngen, og de prøver å finne ut hvor de har hverandre. Da Rikke endelig får sagt at hun liker ham kysser de - to ganger. Så er magien over for Rikke.Filmen handler om spennet i de store sterke følelsene som oppstår i denne situasjonen. Følelsene svinger fra en tilstand av forventing og forelskelse til en ny tilstand av ubehag og skuffelse.

LULLA (tilrettelagt)

Scenekunst, Trinn: 1-10
Vuggesang og nærvær
En interaktiv forestilling
Forestillingen Lulla formidler en verden av sang, bevegelse og musikk, hvor vuggesang oppstår både i ny og i tradisjonell form. Et musisk møte, som åpner for deltakelse fra elevene på deres egne premisser. Forestillingen formidler ikke en konkret historie. Med utgangspunkt i vuggesanger inviteres det til kroppslige interaksjoner og musikalsk samspill der nærvær, lytting og lek er sentralt. Lulla utforsker et uttrykk som oppstår i rommet når kunstnerne, elevene og de voksne utgjør den både den kunstneriske og sosiale helheten. Både lyd og bevegelse bærer preg av en åpen og inviterende form, hvor målet er å oppnå dialog og samspill med elevene.
Utøvere er Gerd Elin Aase, Nils Christian Fossdal
Iscenesetter Siri Dybwik
Komponist Nils Christian Fossdal
Scenograf Kit Bjørn Petersen
Studiomusikere Andreas Utnem, Bergmund Waal Skaslien
Søm Britt Stigen Martinsen, Kari Helene Gryte
Designer/tekniker Karl Oskar Sørdal
Faglig veileder Thomas Cabaniss
Foto Morten Berentsen, Tale Hendnes
Koreografisk rådgivning Anne-Linn Akselsen, Ida Wigdel
Samprodusent Dansens Hus
Regional produsent RAS

Lyden av Munch

Musikk, Trinn: 1-7
Hvordan ville det høres ut hvis maleriene fikk musikk?
Det er en mann som har klart å male et bilde som du nesten får vondt i ørene av å se på. Han het Edvard Munch. Han malte ikke bare det han så, han klarte også å male hvordan det føles når man er forelsket, sjalu, sint og redd.Siden Munch klarte å male så du nesten kan høre ”Skrik”, hadde musikerne i bandet Sphinx lyst til å se om det var lyder og musikk i de andre bildene hans også. I denne konserten spiller de det de hører når de ser på Munchs bilder. Det er akkurat som om musikerne snakker om bildene, uten ord, med instrumentene sine. De gir lyd til fargene, figurene og stemningene i maleriene. Og noen ganger er det ikke lett å si om bildene blir levende eller om musikerne blir en del av maleriet.

Under ein stein

Litteratur, Trinn: 1-4
Under steinar ligg småkrypa stille og trur at ingen veit om dei. Men så kjem du! Du løftar på ein stein og straks ser du dei: billene, edderkoppane og makkane. Boka er illustrert av Inger Lise Belsvik og det er ho som tek elevane med på denne «forskingsverkstaden».Boka Under ein stein har spesielle litterære og visuelle grep som Inger Lise gjerne viser og deler med elevane. Vi studerer fakta om insekta; tel føter og venger og les høgt saman. Powerpoint av illustrasjonane gir oss store, tydelege detaljar, og elevane får lære om korleis ein illustratør jobbar, der både research, teknikkar og fargar er viktige for å få fram eigenartar på krypa. Heile vegen er elevane aktive med munnlege innspel, spørsmål og svar.For elevane på 1 og 2 trinn: Vi skal tekne insekt så ta med blyant, viskelær og noko å fargelegge med. Her treng Inger Lise ei smartboard- eller flip overtavle til å teikne på. Elevane dirigerar Inger Lise som teikner heilt nyoppdaga fantasiinsekt på tavla.For elevane på 3 og 4 trinn: Vi skal lage insekt! Korleis skal det sjå ut? Skal det være naturalistisk eller ein fantasi-kreasjon? Kva kan passe til venger; tyll eller netting? Korleis får ein fram dei hårete beina til edderkoppen? Skal insektet henga frå taket eller stå på bordet? 3.-4 trinn treng sakser, limstifter og 2-3 dorullar.
Med dorullar som utgangspunkt for kroppane vel vi materiale til insekta og går i gang, med læraren og Inger Lise som kreative hjelparar.Dei som blir tidleg ferdige får til slutt skriva eit dikt eller ein liten historie på 4-5 linjer om insektet sitt. Her vel dei sjølv om dei vil bruke fakta eller lage eit fantasi-dikt der alt mogleg kan skje. Denne bolken kan óg være til ein norsktime seinare.
Uttrykksform
Åpne filter