KFskolen-Jørpeland

KFskolen-Jørpeland

Postadresse: Fjellsvegen 9, 4100 Jørpeland

Besøksadresse: Fjellsvegen 9, 4100 Jørpeland

Telefon: 99 02 95 33

Antall produksjoner: 4

  • Alle

En spurv og en diva

Musikk, Trinn: 8-10
I vennskapet finner de trøst og styrke hos hverandre
Den franske artisten Edith Piaf med kallenavnet «Spurven» - og den syngende filmstjernen og divaen Marlene Dietrich var begge superstjerner i sin samtid.De to verdenskjente artistene levde begge et liv i rampelyset, og blir sterkt assosiert med tiden rundt 2. verdenskrig. Piaf kom fra fattige kår i Paris, Dietrich fra overklassen i Berlin. De var totalt forskjellige i estetisk uttrykk, bakgrunn og stil, men utviklet likevel et nært vennskap som varte livet ut.
Gjennom musikken og sin innsats under 2. verdenskrig inspirerte de begge sin samtid. De satte dype spor i historien. Med kabaretformen som ramme får vi bli kjent med de to stjernene, og ta del i både suksess så vel som personlige opp- og nedturer.Sangene blir vekselvis sunget på norsk, tysk, fransk og engelsk.

Fargeville

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Sjablongtrykking - et grafikkverkstedGrafikk er en morsom og engasjerende måte å lage bilder på. Historisk sett går teknikken langt tilbake i tid. I dette verkstedet bruker vi motiver og former laget som sjablonger og farget sverte for å lage grafikk.Elevene leker og fabulerer seg frem til egenkomponerte bilder. De kan bruke sjablonger som vi har med, eller de kan klippe ut sine egne.Sjablongene valses inn med sverte, vi har med rød, gul, blå, hvit og svart farge. Vi viser hvordan disse fargene kan blandes til nye farger. De ferdige komponerte bildene trykkes så over på papir ved hjelp av en grafikkpresse. Dette gir et speilvendt avtrykk fra trykkplaten over til papiret. Elevene får komponere 2 bilder hver.

Snakk om språk

Litteratur, Trinn: 8-10
Snakk om språk! er ein av tre produksjonar i Den kulturelle skulesekken som er utarbeidd av Ivar Aasen-tunet. Elevane får møte formidlarane Benedicte Søreng og André Lassemo. Opplegget har form som ei framsyning med aktiv deltaking frå tilhøyrarane. I samtalen kjem ein inn på elevars og eigne haldningar til språk. Vi diskuterer skriftspråksituasjonen, dialektbruk, språkendringar, språk og makt og språkleg vane. Kva betyr språket, både det munnlege og skriftlege for oss? Kvifor gjer vi om på språket når vi flyttar? Korleis kan vi bruke språk og dialekt i ulike samanhengar?

Váibmogiella=Hjartespråket

Annet, Trinn: 5-7
Joik og fortelling kommer fra hjertet. Her får dere samisk kultur og musikk formidlet gjennom joik, eventyr og fortellingar fra det verkelege livet. 
Det heile blir bunde saman med spennande musikkinstrument og rytmar. 
Elevane vil også læra seg å joike og å seie nokre ord på samisk.
Uttrykksform
Åpne filter