Tilbake
Kred. Trond Sverre Kristiansen
Kred. Elisabeth Jakobsen
Kred. Trond Sverre Kristiansen
Kred. Trond Sverre Kristiansen

BARE EN VÅT MUNN

Bare en våt munn er en dokumentarisk teaterforestilling der Lindeberg/Nilsen undersøker den vestlige kulturens ideer om kvinnelighet. Materialet er et tjuetalls rå og ærlige dybdeintervjuer med kvinner i ulike aldre og bakgrunner. Forestillingen rammes inn av selvbiografiske tekster, kjønnssymbolikk og populærkulturelle klisjeer.

«Dersom kvinner har mislyktes i å skape ‘allmenngyldig’ kunst fordi vi er fanget i det personlige, hvorfor ikke da gjøre det ‘personlige’ allmenngyldig og gjøre det til gjenstand for vår kunst?» Chris Kraus

Hva finnes bak vår egen iscenesettelse av oss selv. Hva ligger i historiene vi aldri forteller? Historiene om seksualitet, kropp, skam og maktspill. 

«Dette var sykt sterkt. Er det sant at det er ekte intervjuer?» Vgs-elev

Forestillingen går rett inn i en debatt og undersøkelse av blant annet kvinnelig seksualitet, der kropp og seksualitet har blitt et forhandlingskort som brukes for å få handlingsrom.

I forestillingen trer publikum inn i et «kvinnelighets» univers der klisjeene er tatt ut i det ekstreme. De to skuespillerne iscenesetter seg selv som gudinner – sterke, seksuelt frigjorte, behagfulle, omsorgsfulle og morderlige. Hva kreves og hva slags makt og privilegier får vi gjennom å gå i møte med den heteronormative vestlige kulturens kvinneideal?

70 % av tekstmaterialet i denne forestillingen er direkte hentet fra intervjuer.

"Jeg ville anbefalt denne forestillingen til alle ungdommer og voksne. Dette er en samtale om nærhet, sex og selvbilde som er utrolig viktig – ja nesten helt nødvendig spør du meg." Unge stemmer

«I vår kvasifrigjorte tid er dette arbeidet, i mine øyne, et kunstnerisk svar på en kollektiv og individuell situasjon som roper etter denne typen åpne, ujålete måter å behandle denne knudrete, tabubelagte tematikken på.» Chris Erichsen, Scenekunst.no

«Forestillingen er søt, rar, fin og ikke minst modig. Med humor og varme er dette rett og slett umulig å ikke bli sjarmert av. Bare en våt munn er et svært vellykket sceneshow. For ordens skyld: Mannen ved siden av meg anbefaler også dette på det varmeste.» Under Dusken

Lærerveiledning

Last ned:

Læreplanmål

Sjå vedlegg med fagleg relevans for læreplanane i den vidaregåande skulen.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Rogaland fylkeskommune

Om kunstner / utøver / gruppe

Katja Brita Lindeberg er kunstnerisk leder for Katja Brita Lindeberg Produksjoner. Hun jobber både som manusforfatter, regissør og skuespiller. Hun studerte hos den kanadiske klovnepedagogen Sue Morrison før hun tok sin mastergrad i fysisk komedie ved Stockholm Dramatiska högskola i 2011. Under studiene var hennes hovedprosjekt å se på teaterklovnen i et kjønnsperspektiv.

Lindeberg har et lekent scenespråk i skjæringspunktet mellom alvor og humor, der hun tar i bruk klisjeer og stereotypier, men gir de nye kontekster. Forestillingene hennes er ofte svært interaktive, med et direkte samspillet mellom publikum og skuespiller på scenen. De siste årene har Lindeberg beveget seg bort fra en eksplisitt klovneform mot et scenekunstspråk med utgangspunktet det ikke-fiksjonelle, der grensen mellom fiksjon og virkelighet er overlappende. Hennes siste produksjon var ”Isbjørnpappaen”, en autofiksjon om faren og henne selv  hadde premiere under åpningen av Rosendal teater i Trondheim. Lindeberg var tildelt Statens kunstnerstipend for perioden 2013 – 2015 og 2018 - 2019 og var i 2016 Fylkeskunstner i Sør Trøndelag fylke.

Madeleine B. Nilsen er utdannet skuespiller fra teaterutdanning vedNORD. Hun debuterte på Trøndelag Teater allerede som 19-åring – som Ronja i Ronja Røverdatter i og har etter ent utdanning jobbet ved flere norske teatre og i det frie teaterfeltet. På Trøndelag Teater har hun medvirket i tre runder av Unge dramatikere, Karlsson på taket og Dødsdansen. Denne våren er hun aktuell som Alice i Dødsdansen på turné med Turnéteatret i Trøndelag. Hun har også vært en av pådriverne i scenekunstgruppa Rabarbrateatret i Trondheim i mange år, der hun har hatt ledende roller i En medtsåmmårnattsdrøm (2012) og Som di synes (2015). Madeleine har de siste årene tatt på seg flere regioppdrag og utforsker nå egne prosjekter. Hun er opptatt av møte mellom fiksjon og dokumentarisk materiale. 

Manus og medvirkende på scenen: Madeleine B. Nilsen, Katja Brita Lindeberg 

Kostymer og scenografi: Sylvia Denais

Komponist: Martin Mulholland

Lysdesign: Eirik Brenne Torsethaugen 
Dramaturg/Teaterhuset Avant Garden: Guro Hustad Stugu 

Markedsføring: Kristin Nordsæther 
Bidragsytere - workshopsholdere: Saila Hyttinen (tekstarbeid) og Ossi Niskala (arbeid med koreografi)

Co-produsent: Lokstallen og Teaterhuset Avant Garden 
Støttet av: Norsk kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fritt ord, Trøndelag fylke, Trondheim kommune, spenn.no, Fond for frilansere, Dramatikkens hus og Dansit 

Publikumskommentarer